Що робити вчителям, щоб бути в тренді

Кожне молоде покоління — нове й унікальне. Молодь завжди різна. Колись модно було слухати панк, зараз — реп. Широкі штани поступилися вузьким. Дорослі часто схильні залишатися у своїх смаках такими, якими були в юності. Але вчителі не можуть собі такого дозволити, адже мусять бути в курсі трендів. Сьогодні пропонуємо вам інструкцію, яка допоможе трішки оновитися і завоювати ще більший авторитет серед учнів.

Змінити гардероб

Звичайно, вчителю необов’язково надягати худі, ультрамодні кросівки і джинси-скінні. Але вигляд завжди буде вкрай важливим для побудови комунікації і довірливих взаємин.
Тому ми вже опублікували текст, який допоможе вчителям підібрати собі капсульний гардероб. Це набір класичних і якісних предметів одягу, де всі речі поєднуються між собою. Капсульний гардероб допоможе вам економити і виглядати стильно. Прочитати цей текст можна за посиланням.

Навчитися молодіжного сленгу

Розмовляти з молоддю застарілою мовою — це справжній фейл. Треба вчити мову, якою розмовляють діти. Деякі слова можна використовувати навіть на уроках — так діти краще сприйматимуть матеріал. А вивчити її можна «на ізі». Наприклад, пройти цей тест за посиланням.
Але перед тим, як взяти на озброєння молодіжний сленг, перевірте, чи дійсно ці слова досі використовує молодь. Не треба вже казати «йоу», «чьотко», «кєнти», «кльово», «чіка», «коте», «децл».
Замість них озбройтеся такими словами: «хайп», «ріл ток», «зашквар», «ізі катка».

Завести влог на YouTube

Влогери — люди, які знімають на камеру все своє життя — зараз дуже популярні серед молоді. Більшість учнів мріють про таке життя і самі створювати такий контент. Часто дорослі кажуть їм, що це марна трата ресурсів і часу. А тут необхідна підтримка.
Хто б що не думав, але успішним влогером цілком можна стати, і це може навіть приносити крутий прибуток. Тому краще допомогти дитині: проаналізувати популярних влогерів, знайти якусь золоту середину і пояснити, як краще робити такий контент.

Але влогерами можуть бути і вчителі. Учням це буде цікаво — дивитися, як ви проводите свій робочий день, перевіряєте контрольні роботи, готуєтеся до уроків, ділитеся з аудиторією порадами і лайфхаками.

Стати користувачем Instagram

Це найпопулярніша соціальна мережа серед молоді, тому вчителям вкрай важливо ознайомитися з нею, її особливостями і завести в ній свій акаунт. Публікуйте там фото, відео, знімайте короткі «сторіз». І не забувайте жартувати.
Учні з радістю слідкуватимуть за таким вчителем. Вони бачитимуть, що ви теж жива людина, у якої свої емоції, переживання і почуття гумору, що дуже важливо.

Почати розбиратися в репі

Чим відрізняється Face від Pharaoh? Хто кращий — Lil Pump чи Lil Yachty? Вам неодмінно треба знати відповіді на ці запитання. Також можна розповідати, як вам шкода, що Lil Peep і XXXTENANCION пішли з життя так рано.
А якщо хочете досягти ще більшого успіху серед дітей — почніть використовувати свої реп-знання під час уроків. Наприклад, можна розбирати текст когось з відомих реперів. І завжди можна записати свій трек. Учні точно його оцінять.

Видалити Viber

Навіщо вам цей месенджер, де навіть немає безкінечної кількості різноманітних стікерів? Дедалі більше молоді вважає його застарілим засобом комунікації, яким користуються не надто просунуті люди.

Створити чат у Telegram

Після того, як ви видалили Viber, встановіть Telegram. Відразу створіть там чат з учнями. Використовуйте різні стікери, записуйте аудіо- і відеоповідомлення і не забувайте про молодіжний сленг. У чаті не має бути офіціозу і зверхнього ставлення.
Матеріали взято з сайту: https://osvitoria.media/

ПЕДПОРАДА

ПЕДПОРАДА


Портальна версія “Великої української енциклопедії”.


 Портальна версія "Великої української енциклопедії "-державне універсальне енциклопедичне видання. Його мета – систематизувати і популяризувати наукові знання і відомості про внесок України в історію і культуру.

Дивитися тут


СЛУХАЙ СЮДИ: 

в українській музиці все добре, просто не всі про це знають

Українська музика — це не тільки ОЕ та “Скрябін” (при всій повазі). Це ще “вау, це точно українські хлопці?” И “нічого собі, дає Україна!”. Не перемикайте канали, не шукайте інші FM-хвилі — ідіть на YouTube та Sound Cloud. Там на вас чекає щось неймовірне — справжнє європейське звучання, модні хіти, які підкорюють західні хіт-паради, і музичну молодь, яка думає і творить по-новому.

















НЕ ФОРМАТ. Про Hardkiss я дізналася у 2014 році, коли абсолютно випадково отримала безкоштовні квитки на їх півторагодинний(!) концерті в Одесі. При чому на той час я була активноюм радіослухачкою. Власне, в цьому і була проблема — в радіо і телебаченні, які рідко дають шанс новичкам. Зазвичай головним засобом просування нового українського звуку стають соцмережі та YouTube. Втім, в нашій країні ці ресурси не роблять людей популярними до тих пір, поки за них не візьметься старий добрий «ящик», та й то з докладним поясненням, хто це, звідки, і чому їх треба любити не менш, ніж Павла Зіброва та Ані Лорак. В іншому випадку, прорив залишиться непоміченим. Так сталося з тим же Hardkiss. Коли вони відкрили премію МузТВ у Москві, багатотисячний зал не зрозумів, хто перед ним, і мовчки чекав на Білана, поки Юлія Саніна (фронт-вумен групи) вживу (!) виконала свій хіт «Make Up».
EURO. Сьогодні The Hardkiss виступають в Європі нарівні з місцевими рок-бендами в умовах жорсткої конкуренції. Тому що в них немає нічого «етнічного», того, що б робило їх самобутньою українською групою, і вже тому підігрівало б до них інтерес (як, наприклад, у випадку з «ДахаБраха»). Це абсолютно європейський саунд, та й візуал теж — подивіться будь-який їхній кліп. До речі, зверніть увагу на коментарі під відео — практично кожен третій говорить щось на кшталт «здивований, що це українська група». Взагалі-то нічого дивного немає — у вітчизняній музиці все набагато краще, ніж в кінематографі і будь-який інший сфері життя. Просто цю музику не крутять по радіо і не показують по ТВ.
NO КАРАОКЕ. Проблема сучасного саунду ще і в тому, що це зовсім не «кухонні» пісні. Крім того, що вони найчастіше англійською, адже в пергу чергу націлені на західного слухача, або принаймні на просунуту молодь, вони ще й складні у відтворенні. Наприклад, ONUKA. Приголомшливе звучання етноінструментов, електрофолк, мінімум слів, багато візуальних ефектів. Зовсім не формат караоке. Або «Один в каное» — тексти українські, але навряд чи ви їх відтворите так само швидко і вміло, як «Одну калину». І це я ще мовчу про такі фріків (в хорошому сенсі цього слова), як Dakh Daughters або Panivalkova (хоча їхня пісня «Крейзі Микита» надовго засідає в голові).
ФЕНОМЕН YOUTUBE. Зроблю невелику поправку до тези про те, що популярними музикантів робить «ящик». Зрештою, які правила без винятків? Кліп на пісню «Knock Knock» бойзбенда Brunettes Shoot Blondes на YouTube зібрав понад п’ять мільйонів переглядів за перші 10 днів після публікації. Це взагалі унікальна і дуже стильна (якщо так можна висловитися) історія. Хлопці підірвали інтернет історією кохання дівчини і зайця, які переходять з екрану одного гаджета на інший в режимі реального часу (все це було знято одним дублем однією камерою). Потім був ще один хіт «Bittersweet» і однойменний альбом.
ДО РЕЧІ. Варто віддати належне українським телеканалам, які почали запрошувати до своїх ефірів представників сучасного європейського саунду made in Ukraine. Показати дуже «нішеві» групи типу «Один в каное» або Pur: Pur в прайм-таймі — це значить дати молодим перспективним хлопцям можливість відкритися для більшої аудиторії, ніж охоплює їх YouTube-канал.
Крім всіх перерахованих вище, ETCETERA рекомендує до прослуховування (і перегляду): Alloise (колишня Gorchitza), Сhampagne Morning, The Erised, Cherokey, The Maneken. Продовжіть цей список самі — вам сподобається 
Автор   



Гороскоп для педагогів на 2019 рік:

  Гороскоп – жартівливий. Проте у кожному жарті лише частка жарту.

ОвниОсь хто у 2019 році буде «командувати парадом». І ніхто вам у цьому не завадить: ні перевірка з МОН, ні шкільна адміністрація. Але не думайте, що це так просто зійде вам з рук: тепер будете змушені організовувати усі шкільні лінійки, конкурси та інші святкові заходи. Так що у новому році у вас з’явиться новий фукціонал.
ТільціПопереду у вас чарівний рік, хоча будьмо чесними – інакше у вас не буває. Навіть навчальний план, який розробили у Міносвіти, чудесним чином буде відкоригований. Там, мабуть, хтось почув ваші побажання. От би ще учні тішили гарною поведінкою…Але не буває всього і одразу – має ж хтось додати ложку дьогтю у вашу величезну бочку з медом. Тому без турбот не обійтися.
БлизнюкиЗірки радять педагогам-близнюкам терміново взятися за вивчення іноземної мови. Навіть якщо ви викладаєте алгебру чи біологію. Якщо ви і не станете перекладачем, нові знання обов’язково вам знадобляться за кордоном. Так-так, попереду майорить подорож або стажування – але точно за межами нашої країни.
РакиРік загалом буде вдалим, хоча учні, скоріш за все, влаштують вам кілька випробувань. Щоб, так би мовити, дати вам можливість продемонструвати моральну стійкість. Якщо захочеться усе покинути – не піддавайтеся негативним настроям, просто продовжуйте робити те, що робите. А після цього справи різко підуть вгору, адже не дарма кажуть, що найтемніша ніч перед світанком.
ЛевиУ 2019 році на вас чекає багато конкурсів та, можливо, навіть доведеться стати членом журі. Протягом року ви відчуватимете себе незамінною людиною – жодний відповідальний захід у вашому освітньому закладі не обійдеться без вашої участі. Клопотів чимало, зате слова вдячності, загальна повага та премія вам забезпечені.
ДівиКому-кому, а Дівам у 2019 році пощастить – їм підвищать зарплатню. Хоча є й погана новина – частину грошей доведеться пожертвувати на дрібний ремонт у класі. А загалом гарний буде рік – спокійний та плідний.
ТерезиУ цілому вас чекає вдалий рік. Навіть двієчники візьмуться за голову та почнуть штурмувати підручники. Не знаємо, як їм це вдаватиметься, але за старання підвищити оцінку на 1-2 бали варто, правда?
СкорпіониУ цьому році вам знадобляться ваша працелюбність та витривалість – на вас чекає багато роботи та турбот. Тішить те, що вони принесуть свої плоди у майбутньому. Якщо цього року вам світить атестація чи сертифікація, то сміливо беріться – усе пройде чудово. Та й учні потішать – гарні оцінки отримуватимуть навіть ті, від кого ви найменше цього чекали.
СтрільціУсі знають, що Стрільці обожнюють мандрувати. Нічого не заважає вам робити це навіть під час роботи – влаштуйте учням пізнавальні екскурсії, походи в музеї. Діти будуть у захваті, і ви потішите себе новими враженнями. Весь навчальний рік стане для вас та ваших вихованців гарною та захоплюючою пригодою.
КозерогиЄдине, що ви маєте пам’ятати протягом року – учні вас обожнюють. Проте водночас їх лякає ваша суворість та вимогливість. Спробуйте проявити більше м’якості та чуйності – вам сподобається. І ваше спілкування та взаємини перейдуть на новий рівень.
ВодоліїВідомо, що майже усі Водолії «літають у хмарах майбутнього» та вигадують черговий геніальний план, який вплине на все людство. Проте у цьому році доведеться спуститися з небес на землю та зайнятися своїми учнями. Тим паче, вам є чим з ними поділитися. Поділіться своїм креативом з іншими, навчіть їх бути вільними і навчіть розрізняти свободу від вседозволеності.
Риби У цьому році у вас є всі шанси отримати звання «Учитель року» або ще якусь дуже престижну премію. І це не дивно: хто ще стільки часу присвячує своїй роботі? Можна піти й іншим шляхом – почати займатися репетиторством, заробити купу грошей та нарешті полетіти у Мексику або Шрі-Ланку. Що б ви не обрали – ваші друзі, знайомі і навіть учні обов’язково вас підтримають.

  Відкрито першу онлайн-бібліотеку, де книги українських класиків зачитували ведучі, актори та музиканти

У бібліотеці автори проекту "СЛУХАЙ" наразі 100 творів – це проза та поезія українських класиків, а також сучасних письменників, які самі й займалися озвучкою. Зокрема це шедеври Івана Франка, Панаса Мирного, Валер’яна Підмогильного, Олени Теліги, Лесі Українки, Миколи Хвильового, Григорія Квітки-Основ’яненка та інших видатних українців.


Як організовують і скільки платять за шкільні свята батьки за кордоном

В Україні організацією шкільних свят часто займаються батьки. Ба більше, саме вони нерідко є ініціаторами різних заходів. І коли справа доходить до збирання грошей, можуть виникати конфлікти. Так, наприклад, нещодавно  відбулося в одній із харківських шкіл  ученицю показово не пригостили тортом на святкуванні, бо її мама не здала коштів.
Журналіст “Нової української школи” зібрав досвід чотирьох країн, розпитавши матерів учнів та старшокласницю про те, як організовують та скільки платять за шкільні свята батьки за кордоном.

Іванна Величинська, мати чотирикласника (Вроцлав, Польща)

У школі Іванни батьки здають на початку семестрів близько 150-200 злотих, тобто 300-400 злотих на рік (близько 2200-3000 гривень). Ці гроші використовують на шкільні заходи, а також відвідини учнями театрів, музеїв тощо. Внески добровільні, втім у її школі всі батьки здають ці гроші. До того ж, цього року держава на кожного учня виділила по 300 злотих, які батьки могли використати зокрема й на ці внески.
В Іванни ще є донька, яка ходить у садок. Там теж є подібне збирання коштів, проте сума менша – 60 злотих на півріччя. Дехто з батьків не платить, проте, за її словами, на дітей не чинять жодного тиску через це.
На перших зборах когось із батьків призначають скарбника. Ця людина відкриває окремий рахунок спеціально для збору коштів. Такі рахунки безкоштовні в банках, жодних відсотків чи сплат немає.
“У нас навчальний рік починається із батьківських зборів. На них є листочок, де відзначені свята, які святкують в Польщі чи традиційно в нашій школі. Там позначені конкретні дати, коли цього року можливо святкувати ці свята. Цей листочок передають по класу і батьки записуються, хто яким святом хоче займатися”.
Батьки вирішують, що саме потрібно купити для певного свята. За словами Іванни, йдеться про невекі суми. Якщо ніхто з батьків не хоче займатись організацією якихось зі свят, то їх просто не буде. Також на цих зборах класна керівниця показує батькам план екскурсій, вистав тощо. Цей план обговорюють.
“Наприклад, минулого року я підписалася на День дитини. Я придумала, що подарувати, і дізналась скільки це коштуватиме конкретно на одну дитину. Тоді я запропонувала це решті батьків. Вони вже могли сказати, чи погоджуються. Якщо би хтось не погодився, то зазвичай мав би запропонувати альтернативу”.
На День дитини батьки домовились купити по дві повітряні кульки: одну – щоб школярі могли відпустити її в небо, загадавши бажання, другу – залишити собі. Ще одна мама, професійна фотографиня допомагала Іванні. Вона фотографувала свято, а потім надсилала фото решті батьків, які могли за бажанням роздрукувати їх. Тобто все свято обійшлося близько по 6 злотих з дитини – лише вартість кульок. Ці гроші також йдуть з тих, що батьки здавали на початку семестрів.

Як організовують і скільки платять за шкільні свята батьки за кордоном
        

Фото: автор – Dubova, Depositphotos
Також двічі на рік у школі проводяться ярмарки: перед Різдвом та в кінці навчального року. Туди можуть прийти всі охочі. Батьки приносять зі собою їжу, зароблені кошти витрачають на потреби школи. Наприклад, школа Іванни вже другий рік збирає гроші на піч, щоб можна було проводити заняття з кераміки.

Оля Райжіс, мати першокласника (Лукан (Дублін), Ірландія)

Коли дитина йде в школу, держава виділяє певну суму. Наприклад, Оля отримала 110 євро (близько 3 520 гривень), що покрило близько 70-80% усіх витрат.
Загалом же Оля заплатила 120 євро (приблизно 3 850 гривень) за зошити, книжки та шкільні заходи. Також потрібно було купити спортивну та учнівську форми. Це все, що платять батьки.
“Моя дитина не бере з дому нічого крім олівця, пеналу і ланчбокса. Усе решта є в школі: зошити, книжки, кольорові олівці та папір. Є все, що треба”, – розповідає вона.
Як організовують і скільки платять за шкільні свята батьки за кордоном

Фото: автор – Nadianb, Depositphotos
В організації шкільних свят батьки участі не беруть. “Якщо є якесь свято, – говорить Оля, – все організовує школа. Наприклад, нещодавно святкували Хелловін, то там була вечірка, піца, солодощі. І цим всім займається школа, ми ні копійки більше не платимо”.
Ще в тутешніх школах є перерви, на яких дітей годують. За це батькам не потрібно додатково платити. На малу перерву учні отримують молоко в паперовому пакеті з трубочкою, на велику – сендвіч і яблуко, банан чи ще якийсь фрукт. Щоправда, всі батьки додатково готують дітям обіди в ланчбоксах.
“Тут немає такого, щоб на якісь свята батьки окремо збирали гроші. Наприклад, не прийнято на 1 вересня нести вчительці квіти чи ще щось. Якщо хочеш, то можеш в кінці року віддячити їй подарунком. Але це ти робиш особисто від себе”.
В останній місяць навчання, у червні, школа возить дітей на екскурсії. Учні їздять, наприклад, у зоопарк або на водні гірки. Попередньо батьки підписують згоду на те, щоб їхні діти кудись поїхали. За це теж додатково не платять.
Також школа організовує різноманітні заходи впродовж року. Наприклад, спортивні змагання з батутами та надувними замками.
“Якщо ти кудись свою дитину не відпускаєш, – в басейн чи на якесь свято, – вона просто не йде і все”.

Юля Смаль, мати семикласників (Пінху, провінція Чжецзян, Китай)

Є різниця між святами в державних китайських школах і приватних. Діти Юлі вчаться у приватній канадсько-китайській міжнародній школі, тому вона платить за їхнє навчання.
“Свята у школах відрізняються від загальноприйнятих у Китаї, – розповідає Юля. – Але загалом є однакові тенденції. Наприклад, уряд централізовано не рекомендує школам святкувати Хелловін. Тому школи шукають якусь заміну. Наприклад, у моїх дітей був День національного костюму. Вони вибирали собі націю, відповідно одягались і мали таке альтернативне свято”.
За її словами, організація шкільних свят доволі схожа на українську. Вона підкреслює, що китайські батьки самі охоче залучаються до позакласних активностей: “Там, де вже українські батьки, можливо, обурювались би, китайські беруться дружно і затято всією родиною виконувати всі ці завдання з підготовки свят”.
Відмовитись від якогось свята батькам складно, але можливо. “Можна і прогуляти, і відпроситися. Я беру на озброєння політику ігнорування”, – ділиться Юля з усмішкою.
На концерти та інші шкільні заходи ходять багато людей. За словами нашої співрозмовниці, всі бабусі-дідусі-сусіди. Це вона називає особливістю китайського життя.
За весь час навчання Юліних дітей додаткові гроші у школі збирали лише один раз. Ще в початковій школі класовод збирала кошти на декорування класу. Йдеться про близько 500 гривень.
Також, у Китаї вітаються подарунки викладачам. Проте у приватних школах їх дарують з власної ініціативи, на таке гроші колективно не збирають.
“На День вчителя моветон – прийти без квіточки чи цукерочки. Ще можна обрати якусь іграшку чи букет з плюшевих ведмедиків. Якусь дрібниця, але обов’язково мусиш принести”, – пояснює Юля.
Водночас, у державних школах батьки збирають гроші на подарунки, на дні народження та різні заходи.
“Я не можу сказати, скільки само. Тут дуже драматична градація: якщо школа краща, то і сума більша. Якщо ж школа гірша, то можуть і нічого не здавати”.

Луїза Камельчук, старшокласниця (Флоренс, штат Кентукі, США)

У школі Луїзи відбувається багато спортивних змагань з баскетболу, бейсболу та американського футболу. Останні змагання наймасовіші, оскільки батьки приходять на кожну гру.
“Батьки не організовують цих заходів. Все організовують учні або вчителі”, – каже Луїза.
Як організовують і скільки платять за шкільні свята батьки за кордоном

Фото: автор – ArturVerkhovetskiy, Depositphotos
Раз на місяць батьки зустрічаються з вчителями та директорами. Ці зустрічі називаються Site Based Decision Making Council (Шкільна рада з ухвалення рішень – ред.). На цих зустрічах, наприклад, обговорюють шкільний дрескод: “Минулого року ми не могли носити у школі шорти, а на цих зустрічах вирішили, що цього року вже можна”. Після зустрічей є детальні письмові звіти.
За словами школярки, найбільше організацією заходів займаються самі учні. Вони обирають, якою буде тема випускного чи інших танців. Батьки тут участі не беруть – ні організаційної, ні фінансової. За все платить школа.
Двічі на рік уся школа збирається в спортзалі. На цих зустрічах учні грають у різні ігри, які допомагають краще познайомитись одне з одним. Кожен клас отримує свою тему – Америка, ковбої, Гаваї тощо – і готує виступ.
“Підручники в нас дуже старі і погані, – ділиться Луїза. – Ми рідко купуємо нові, десь раз на пару років. Але цього року стараються всіх забезпечити комп’ютерами – зараз кожен клас має свої комп’ютери. Також у нас є три 3D-принтери та курси, де вчать 3D-друку. Ще є курси з Photoshop та Java”.
На що батьки здають гроші, так це на спортивні гуртки. Щоправда, участь у спортивних командах добровільна, і є багато школярів, які не є членами жодної з команд. Наприклад, у гуртку Луїзи збирають 300 доларів (близько 8400 гривень) на рік. Ці гроші йдуть на оренду автобусів та житла для поїздок на змагання.
Також, якщо команді потрібні гроші на нові шоломи чи ще якусь екіпіровку, то батьки можуть дати дітям коробку шоколадок. Згодом учні продають ці шоколадки, а батьки пишуть про це у фейсбуці та й самі купують солодощі.
Олег Твердь, “Нова українська школа”
Цей матеріал представлений ГО “Смарт освіта” в рамках проекту “Програма сприяння громадській активності “Долучайся!“, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерiв i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.
Титульне фото: автор – AlexLipa, Depositphotos

Три креативні способи інтеграції онлайн-сервісів в урок


Намалювати 3D-модель піраміди, розробити ментальну карту про Універсали Центральної Ради чи створити Фейсбук-сторінку літературного героя – ці та інші варіанти застосування онлайн-сервісів допомагають подати навчальний матеріал у цікавому форматі, а також формують в учнів критичне мислення. Розповідаємо про кілька ідей, як онлайн-інструменти можна змістовно вплести в уроки з різних предметів.
У жовтні-листопаді 2018 року тривав конкурс серед учителів на найкраще застосування онлайн-інструментів, організований Українським інститутом медіа та комунікації. У ньому взяли участь 165 вчителів із 70 міст та сіл України. Учасники наводили приклади інтеграції зі свого досвіду та описували навчальні ситуації, в яких вони використовують онлайн-сервіси. Як виявилось, найпопулярнішими ресурсами серед педагогів, які взяли участь у конкурсі, є:
  • LearningApps – сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи;
  • Сервіси Google: карти, презентації, Google Sites, додаток Google Arts & Culture тощо;
  • інтерактивні дошки PadletLinoit;
  • Kahoot – сервіс для створення інтерактивних навчальних вправ;
  • Генератори QR-кодів (Plickersqrcoder.ru);
  • WordartWordle – сервіси для створення хмаринок слів;
  • Geogebra – для викладання математики;
  • YouTube – для перегляду роликів за темою уроку та завантаження створених учнями робіт.
Рідше траплялись такі інструменти як Canva (для візуалізацій), TimelineThingLink (дозволяють додавати на фото текст та інтерактивні мітки), Ourboox (електронна книжка), Icograms 3D Map Designer, додаток доповненої реальності FuturioMindmeister для створення ментальних карт, PhET для інтерактивних симуляцій, Glogster для інтерактивних презентацій, а також ресурси з медіаграмотності МедіаДрайвер та гра Медіаграмотна місія.
Журі обрало п’ять найкращих робіт (список переможців тут), віддаючи перевагу тим варіантам, де запропонована вдала інтеграція у зміст навчального матеріалу та розвиток критичного сприйняття інформації. Ці учасники одержать призи та сертифікати, а в школу вчительки-переможниці завітала експертка з нових медіа Марія Жданова з майстер-класом для учнів (вона створила із ними онлайн-проект).
Пропонуємо кілька прикладів завдань від переможців конкурсу.

Історія України

Наталя Понежа з міста Першотравенськ, яка посіла перше місце, переконана: уроки історії мають широке поле для застосування онлайн-інструментів. Сервіси допомагають працювати із різними історичними джерелами (зокрема й медіатекстами), вчитися візуалізовувати інформацію, створювати медіапродукти та формувати власний погляд на неоднозначні сторінки української і всесвітньої історії.
У 10 класі пані Наталя організувала для учнів квест “Невідоме про відомих”. Команди учнів працювали з ім’ям одного з видатних діячів українського національно-визвольного руху. Як результат роботи вони повинні були створити картинку-мотиватор (через спеціальний сервіс), онлайн-карту з мітками за допомогою Google-maps, коротку замітку в газету (наприклад, в уявні більшовицьку та польську), скласти запитання для інтерв’ю та добірку зображень для кліпу з відомої пісні (яка б асоціювалась із цим діячем).
Вчителька робила заготовки до окремих завдань, використовуючи можливості спільної роботи у хмарних сервісах Google, або давала учням необхідні посилання чи готові завдання (наприклад QR-коди, які треба було відсканувати). Повністю всі завдання квесту та деякі роботи учнів можна побачити тут.
Під час вивчення іншої теми – “Універсали Центральної Ради” – учні за допомогою Mindmeister складали ментальні карти про причини, зміст та наслідки універсалів. Результат роботи є тут. Також вони складали сенкани до поняття “І або ІІ Универсал” та розміщували свої варіанти на онлайн-дошці за цим посиланням.
Або ж, застосовуючи зворотний пошук зображень Google, визначали, хто зайвий у портретній галереї діячів Української революції(пропонується 6 портретів, треба віднайти зайву людину). Повний конспект уроку про Універсали є тут.

Зарубіжна література

“Останнім часом на уроках зарубіжної літератури я стала використовувати такий вид роботи, як створення Фейсбук-сторінки письменника чи літературного героя, – розповідає Інна Сорока з Сум, яка посіла четверте місце. – Опрацювавши вдома біографію письменника, на уроці діти заповнюють уявну сторінку, акцентуючи увагу на тому, що цікавило письменника, з ким він дружив, чим захоплювався, що було найбільшою перемогою чи поразкою у житті. Моя мета - щоб учні зрозуміли, що письменник - насамперед людина”.
Заповнюючи сторінку, каже пані Інна, діти висловлюють власне ставлення до письменника, знаходять цікаву інформацію, сперечаються, приходять до спільного висновку. Також створюють такі сторінки для характеристики образів твору: потрібно не тільки розповісти про героя, а висловити особисте ставлення до нього, проаналізувати вчинки персонажа.
Онлайн-дошку Linoit вчителька використовує для організації спільної роботи, генерування ідей та обміну інформацією. Наприклад, на уроці позакласного читання в 9 класі за “Джейн Ейр” Шарлоти Бронте учні об’єдналися в групи, кожна отримала завдання: використовуючи стікери на онлайн-дошці, відповісти “Що я зрозумів, прочитавши твір” і “Читаючи твір, я відчуваю…”. Потім, перейшовши за посиланням на гугл-презентацію, діти створювали слайд спільної презентації, попередньо опрацювавши матеріал за змістом роману.
Під час вивчення творчості китайського поета Ду Фу пані Сорока запропонувала учням ознайомитись із біографією письменникам з електронної книжки, яку підготувала учениця в сервісі Ourboox.
Інна Сорока також заохочує дітей створювати плейкасти, мультимедійні листівки та презентації у сервісі Prezi - для висловлення вражень від прочитаного твору.

Геометрія

Світлана Попель із села Вишнівчик Тернопільської області, яка посіла третє місце в конкурсі, зазначає: “Онлайн-інструменти роблять урок цікавим, видовищним, є багато можливостей сприяти активному засвоєнню знань, легко впроваджувати рольові ігри та елементи геймифікації, комфортні умови для групового та індивідуального навчання”. Вона навела приклад розробки уроку на тему “Піраміда”.
Урок відбувався як веб-квест, створений на сайті Google. Учні протягом всього часу працювали онлайн, об’єднавшись у групи. Для своєї віртуальної подорожі вони отримали карту, за допомогою якої відвідали чотири “печери”:
  • теоретичну, де мали змогу вивчати новий матеріал в ігровій ситуації, створеній за допомогою LearningApps.org;
  • електронну бібліотеку – для пошуку потрібних знань (тут також розміщена інформація з кібербезпеки);
  • експериментальну, де за допомогою вчительської інструкції навчилися створювати 3D- модель п-кутної піраміди d сервісі GeoGebra;
  • практичну – тут групи розв’язували задачі за допомогою онлайн-калькуляторів і отримані відповіді заносили до гугл-форми.
Під час подорожі групи виконували інтерактивні вправи, створені в LearningApps.org, після правильного розгадування пазлу вони могли побачити відеоролик про сакральне значення пірамід. Результатом навчання була заповнена скріншотами виконаних вправ онлайн-стіна Padlet, спільна гугл-презентація знайомства команд, а також таблиця з результатами виконаних задач.
Світлана Попель розповіла про ще один приклад застосування інформаційних технологій – під час тріарного інтегрованого онлайн-уроку.
Тріарний урок – побудований на основі міжпредметних зв’язків із метою інтеграції знань із кількох навчальних предметів; проводять спільно три вчителі за умови спільного використання ІКТ.
Учитель історії запропонував обрати тему “Історія олімпійських ігор”. Учитель математики визначився з дотичною темою – “Розв’язування вправ на використання властивостей множення раціональних чисел”. А учитель англійської мови повідомила, що учні обговорюватимуть запропоновані теми англійською мовою. Отже, тема тріарного уроку – “Історія виникнення олімпійських ігор. Розв’язування вправ на використання властивостей множення раціональних чисел”.
Математична частина уроку відбувалась в онлайн-трансляції з Вишнівчицької школи. Спершу учні отримали шаблони із критеріями для самооцінювання. Потім відбулася інтелектуальна розминка за допомогою гугл-презентації, після чого учні в парах розв’язували інтерактивний пазл — у відеокліпі Піфагор продиктував учням задачу, яку вони мали розв’язати.
Відтак учні об’єдналися в п’ять груп, кожна з яких узяла участь у “математичному п’ятиборстві”, розв’язуючи задачі з “олімпійським” змістом. У кожної групи була своя задача. Після розв’язання задач групи звітували про результати своєї роботи і занесли їх у спільну таблицю Google.
Завершивши оцінювання математичної частини уроку, учні “опинилися” у Відкритій школі ІКТ на платформі Moodle з усіма завантаженими файлами, що використовувалися під час уроку, для проходження підсумкового спільного “Олімпійського” тестового завдання. Повністю схема уроку тут.
Конкурс “Ефективне застосування онлайн-інструментів на уроці” відбувся за підтримки WEASA 2018 Small Grants Program, що імплементується Коледжем Європи у Натоліні в рамках проекту WEASA
Марина Дорош, Роман Шутов, спеціально для “Нової української школи”