Сторінками педрад

Доповідь до педради
"Вплив мистецтва на розвиток особистості  дитини"
                                                        
                                                        «Без мистецтва-  життя було  б помилкою».
                                                                                                                  Ф.   Ницше
Експерти Всесвітнього економічного форуму в Давосі озвучили ключові  навички, які знадобляться для успішної кар’єри в 2020 році. Порівняйте з -2015 роком. Наші міжнародні колеги передрікають  що на короткій дистанції в 5 років зміниться 35% базових компетенцій.
Зі списку 2015 року зникли  активне слухання, контроль якості, натомість з’явилися  когнітивна гнучкість,  кліентооріентованість, емоційний інтелект. Креативність з 10 місця піднялась до 3 позиції конкурентних надбань. Розвиток саме їх є  зоною  найбільшого коефіцієнту корисної дії мистецьких дисциплін.
Постають  питання:  Як потрібно навчати  в школі наших дітей в епоху всезнаючого Гугла?  В якому напрямку розвивати їх ,показуючи шлях до життєвого успіху?
Якщо віртуально запропонувати  здати ЗНО-безтурботному Моцарту, ледачому Пушкіну, неквапливому  Менделееву( в нього, до речі, у школі була  трійка по хімії , але  саме перед його похоронною процесією несли  всесвітнє людське надбання, «головну помилку»-таблицю елементів Менделеева), то вони б його провалили!!! Було б 100балів.
Двійка, тобі скажемо, Боб Ділан. А він відповість: Ок, Двійка –то двійка, але Нобелівська премія за новаторські  вирази у американській пісенній традиції- в мене !Двійка саме за неправильність, за не традиційність , за креативність!
Питання. Чого ж ,ми, вчителі, хочемо? Оцих нестандартних знахідок,  інсайду,  чи сірих ,але старанних шаблонів учнів, що вивчили всі питання до ЗНО?
Наші лукаві та недалекоглядні  міністерські мужі у азарті економії бюджетних грошей, то в початковій школі музику з малюванням з навчальних  планів викреслять , то художню культуру виставлять на аукціон Кота Базиліо  в злиденній державі на вибір з інформатикою та працею. Так, про зміст  програми той же художньої культури або  мистецтва можна сперечатися, удосконалювати підходи. Але з розвитком автономізації шкіл, з’явилася можливість вибирати авторські методики, змінювати міністерські налаштування під  наші потреби.
 За старих часів в Україні продавець антикваріату протягом перших років навчання оточував свого учня тільки найціннішими і справжніми витворами мистецтва, щоб, надивившись на них, той завжди міг відрізнити справжній антикваріат від підробки. Цей метод навчання   необхідно застосовувати у вихованні  дитини- вважає Президент  японської фірми «Соні» Масару Ібуку – автор новаторської  методики  та книги «Ранній розвиток дитини, або після трьох вже пізно…»
Недарма наші сучасники, які живуть в Японії, захоплюються мешканцями Країни висхідного сонця, що однаково віртуозно вміють малювати, грати на кількох музичних інструментах і писати комп'ютерні програми. Втім, справа не тільки в тому, щоб виховати у дитини хороший смак: знайомство малюка з світовими шедеврами живопису, музики, з прекрасними віршами стимулюватиме його самого на розвиток в тій чи іншій галузі мистецтва. А це, в свою чергу, допоможе вихованню тих якостей характеру, які пан Ибука вважає дуже важливими для гармонійно розвиненої особистості та працівника : терпіння, почуття власної гідності, творчість, самоорганізація ,і навіть прагнення до лідерства.
 Що ж спільного  між цими  успішними людьми  на слайді?
Так, всі вони займалися музикою.  Збіг- не думаю!
Багато знаменитостей свій успіх пов’язують з  «музичним минулим»:
– Агата Кристи  у  першому оповіданні  описала власний  складний досвід гри  на фортепіано на сцені;
– Кондоліза Райс, навпаки насолоджувалася грою  на публіці у своїй блискучій  концертній  сукні.
– Бил Клінтон впевнений , що  без саксофона ніколи  не став би президентом.
Не  випадково Альберт Ейнштейн грав на скрипці, а професори фізики та  професори математики Оксфорда  складають  70% членів університетського  музичного клубу.
 Так ,чому ж завбачливі топ-менеджери , лідери провідних держав, освічені батьки таку увагу приділяють мистецькому розвитку особистості ,не жаліючи коштів? Що ж їм відомо?
Виявляється, що існує  декілька  сфер особистості  людини(фізична, духовна, соціальна) ,на які, відповідно до результатів досліджень,розвиваючи,  активно впливає мистецтво:
1. Значеннєве сприйняття мови (мовлення)
·                                                    Кілька недавніх досліджень дозволяють припустити, що мозок сприймає й обробляє музику й мову однаково, і що навчання музики може принести користь у розвитку мовних навичок .Виконавці що грають або співають краще запам’ятовують  іноземні слова, швидше засвоюють граматику.
·                                                    Меломани-літератори Тургенєв і Стендаль, Пастернак та Лев Толстой, Жан-Жак Руссо і Тарас Шевченко, кожний з яких володів декількома іноземними мовами, рекомендують майбутнім журналістам та перекладачам музичні заняття.
2. Пам'ять
·                                                     Одне з досліджень, проведених у Гонконгському університеті, виявило, що діти, які отримують музичну освіту, демонструють кращу вербальну пам'ять, їх тренований мозок ефективніше розподіляє увагу й пам'ять у процесі виконання складних завдань.
·                                                    Мистецькі заняття виховують маленьких «цезарей»,  що вміють  ориєнтуватися   в декількох одночасних процесах. Артист,  зазвичай, на сцені- пам’ятає про минуле, дивиться в майбутнє, контролює сьогодення. Він схожий на авіадиспетчера або біржового брокера, що одночасно слухає, аналізує та передає інформацію по декількох каналах. Музика привчає мислити и жити різновекторно.
·                                                    Увага перетруджені та втомлені батьки! Дитині-митцю буде легше , ніж Вам, бігти по різним життєвим дистанціям до успіху.

3. Логіка.
·                                                    Якщо ви коли-небудь пробували прочитати й зіграти навіть простий уривок музичного твору або просто бити в барабан у такт, то знаєте, що музика вимагає від виконавця математичних операцій (наприклад, ділення), до того ж, реагувати й діяти потрібно відразу, миттєво.  Наприклад, одне з досліджень, проведених ученими Королівської консерваторії в Канаді, вивчало вплив художньої освіти на учнів початкової школи. У результаті виявили, що учні, які вивчають мистецтво, отримували набагато вищі оцінки на тестах з математики, пов'язаних з обчисленнями й розрахунками, ніж учні з контрольної групи. Школярі з розвинутим почуттям ритму краще планують свої дії, визначають їх послідовність та правильно будують  розклад на день.
·                                                    Але це не все. Музика структурована и ієрархічна: складні твори розпадаються на  невеличкі частини, котрі  -на теми и фрагменти ,що дробляться на фрази та  мотиви. Розуміння  музичної  ієрархії   полегшує  розуміння  комп’ютера, також   ієрархічного та структурованого . Психологи довели, що  маленькі виконавці , ученики  відомого мистецького педагога  Шиничи Сузуки,  значно обігнали  свої ровесників  за розвитком структурного мислення. 
·                                                    Увага, прагматичні батьки  майбутніх  IT-інженерів, сисадмінів! Музика веде прямо до вершин комп’ютерних наук; не дарма  фірма Microsoft Біла Гейтса  воліє набирати  на ключові посади працівників  з  музичною освітою.
4. Самосвідомість і самоаналіз
·                                                    Учені-неврологи вважають, що заняття музикою сприяють умінню дітей «оцінювати самих себе» замість того, щоб розраховувати на зовнішні винагороди. У той час як більша частина нашого навчання зосереджена на оцінках і вигодах, музика може сприяти внутрішній мотивації. Точність і увага, які потрібні  виконавцю, – негайна реакція, яка змушує музиканта коригувати власне виконання, – сприяють постійному спостереженню й контролю над собою. Це допомагає критично ставитись до своєї роботи й не задовольнятися чимось меншим, ніж запланований результат.
·                                                    Митці менш бояться страшного слова deadline – термін  виконання  роботи.Артиста  сцена  привчає  до максимальної  мобілізації «за  заказом». З  таким досвідом дитина   не завалить важливий  іспит, інтерв’ю під час прийому на роботу  чи відповідальну доповідь.
·                                                    Увага, тривожні батьки! Творчі  заняття в дитинстві–  це максимальна витримка та и артистизм на все життя.
5. Навички спілкування
·                                                    Дослідники вказують на те, що користь від занять музикою виходить за межі академічних результатів. Участь у шкільному або іншому музичному колективі сприяє появі загальних спогадів, отриманих на музичних заходах. Це досвід встановлення соціальних зв'язків  і ефективної комунікації.
·                                                    За роки  мистецьких занять   дитина познайомиться з галантним и життєрадісним Моцартом, йоржистим и  справедливим Прокоф’євим,  мудрим ,філософічним Бахом  тощо. Слухаючи, аналізуючи, виконуючи твори різних музичних персон  дитина буде перевтілитися  в них, щоб зрозуміти їх характер, манеру, почуття . Дитина буду вивчати людей через мистецтво, через справжню природу людського.
·                                                    А тут лише один крок  і  до таланту менеджера.  А для нього  найголовніше– розуміти людей і, користуючись цим знанням ефективно керувати  ними. На шляху до цілі. 
Увага, амбіційні батьки!   майбутніх засновників бізнес-імперій! Музика веде від  серця до серця без кордонів, и сама грізна зброя топ-менеджера –обеззброююча посмішка «гарного хлопця» та розуміючий погляд.
·                                                    А ще ,як стверджують психологи, митці-чоловіки-  дуже чувственні, , а мисткині- стійкі  та тверді духом.. Мистецтво  пом’якшує  душу, але щоб в ньому відбутися, потрібна ні аби яка мужність.
Увага, мудрі батьки!! Діти, котрі займаються мистецтвом  співчутливі ,та в водночас- терпеливі, і тому готові допомагати нужденним та престарілим .
6. Академічний успіх
Дослідження показали, що старшокласники з музичною підготовкою успішніше складають випускні іспити в порівнянні з їх немузичними однолітками. Одне з них  виявило, що музиканти мають найвищий показник вступу в медичні ВНЗ. В той час амеріканське  дослідження  по 500 випускниках шкіл говорятьщо в  них :
·                                                    На 57 балів більше, ніж   у звичайних учнів  в  мовних тестах;
·                                                    На 41 бал  більше  інших - в математичних тестах.
 Англійські вчені стверджують, що регулярні заняття в театральному гуртку, студії клавішних та вокалу дає приріст IQ .Відповідно на 5, 6 та 8 пунктів . У звичайних  дітей-лише на 4.
7. Довгостроковий успіх
Учні з музичною освітою, як правило, досягають більшого успіху в довгостроковій перспективі за такими показниками, як рівень освіти й прибутки. Одне з опитувань показало, що майже дев'ять з десяти осіб з  магістерською  освітою- займалися музикою в шкільному віці, і 83% людей з доходами вище середнього рівня мають музичну освіту. Дослідження також виявили, що старшокласники, які беруть участь у музичному ансамблі або оркестрі, значно рідше вживають наркотики й алкоголь не тільки в період навчання у школі, а й упродовж усього життя.
Підсумовуючи все вищеозначене, можна сміливо стверджувати, що  з мистецтвом по  силі впливу на  розвиток особистості дитини може знаходитися лише батьківський приклад та слово. Мистецтво є і буде головним   у щоденному житті людини. І ніякий предметопупізм чи користь цьому не завадять.
Ми запитали наших вчителів , успішних людей  у своїх галузях ,чи  займалися вони в дитинстві мистецтвами, хоч би і недовго, хоч би  і з примусу їх, як виявляється ,далекоглядних і мудрих батьків? 
Зрозуміло, що ,займалися ! Як і  всі  перелічені сьогодні успішні люди!  Ось результат! Процент  їх залучення  до художньо-естетичного задоволення складає
И у наших учнів є  всі наведені вище  причини  наслідувати прикладу своїх наставників, що дійсно надихає. Ось таблиця зайнятості  у мистецьких закладах та  гуртках. Хочеться назвати лідерів-8а,5,а,5в.-середня школа (відповідно -56,53,52%)
4в,1в,2а-початкова школа.(відповідно80%,72%,52%).


Середній процент   залучення до   гурткової роботи  художньо-естетичного циклу наших учнів  складає 30%. Пропаную посилити роботу з залучення дітей до такого навчання, з огляду на могутні важелі впливу мистецьких дисциплін на розвиток дитини ,їх майбутньої конкурентоздатності .

Немає коментарів:

Дописати коментар