Розвиток креативного мислення



ТЕСТ ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ П. ТОРРЕНСА. 

ІНСТРУКЦІЯ. ОБРОБКА РЕЗУЛЬТАТІВ.


Задля збереження психічного здоров’я Ваших дітей результати тесту може інтерпретувати лише досвідчений психолог!
Даний тест вперше запропонований американським психологом П. Торренсом в 1962 р.Тест призначений для діагностики креативності починаючи з дошкільного віку (5-6 років). Ускладнені варіанти можуть бути використані і в інших вікових групах (до 17-20 років).Головне завдання, яке ставив перед собою П. Торренс, – отримати модель творчих процесів, що відображає їх природну складність.В основі цього методу лежить здатність до дивергентного мислення (Д. Гілфорд), до перетворень і створення асоціацій, здатність породжувати нові ідеї та розробляти їх.Дванадцять тестів творчої продуктивності Торренса згруповані в вербальну, образотворчу і звукову батареї. Перша позначається як вербальне творче мислення, друга – образне творче мислення, третя – словесно-звукове творче мислення.Тест творчого мислення П. Торренса припускає можливість різних варіантів і модифікацій. Останнім часом з’явилося безліч різних адаптованих модифікацій даного тесту (А. М. Матюшкін, Н. В. Шумакова, Е. І. Шелбанова, Н. П. Щербо, В. Н. Козленко, Е. Е. Тунік, А. Е . Симановский, Т. А. Баришева). Нижче наводиться «класичний варіант» тесту П. Торренса.Підготовка до тестуванняПеред пред’явленням тесту необхідно враховувати наступні аспекти роботи.1. Тести не допускають ніяких змін і доповнень. Навіть невеликі «імпровізації» в інструкціях вимагають повторної стандартизації та валідизації тесту. Не слід також збільшувати час виконання тесту, так як нормативні дані, представлені в керівництві, відповідають зазначеному ліміту часу.
2. Під час тестування необхідно створити сприятливу емоційну атмосферу. Вживання слів «тест», «перевірка», «іспит» необхідно уникати, так як тривожна, напружена обстановка блокує свободу творчих проявів. Тестування проходить у формі захоплюючої гри, цікавих завдань, в обстановці заохочення уяви, допитливості дітей, стимулювання пошуку альтернативних відповідей.
3. Оптимальний розмір групи – 15-35 досліджуваних. Для молодших дітей розмір груп слід зменшити до 10-15 осіб, а для дошкільнят переважно індивідуальне тестування.4. Час виконання фігурної форми тесту – 30 хвилин. Враховуючи підготовку, читання інструкцій, можливі питання, необхідно для тестування відвести 45 хвилин.
5. Якщо інструкція викличе запитання дітей, треба відповісти на них повторенням інструкції, але більш зрозумілими для них словами. Необхідно уникати прикладів і ілюстрацій можливих відповідей-зразків. Це призводить до зменшення оригінальності і в деяких випадках – кількості відповідей.Завдання № 1 Образотворче творче мисленняЗавдання №2 Вербальне творче мисленняЗавдання № 3 Словесно-звукове творче мисленняОбробка експериментальних данихХарактеристика основних показників творчого мислення1. Легкість (швидкість) – кількісний показник, що відображає здатність до породження великої кількості ідей (асоціацій, образів). Вимірюється числом результатів.2. Гнучкість – відображає здатність висувати різноманітні ідеї, переходити від одного аспекту проблеми до інших, використовувати різні стратегії вирішення.
Вимірюється числом категорій. Категорії:
• світ природи;
• тваринний світ;
• людина;
• механічне;
• символічне;
• декоративні елементи;
• видове (місто, будинок, шосе, двір);
• мистецтво;
• динамічні явища.
Вимірюється числом категорій. Категорії: • світ природи; • тваринний світ; • людина; • механічне; • символічне; • декоративні елементи; • видове (місто, будинок, шосе, двір); • мистецтво; • динамічні явища.3. Оригінальність – характеризує здатність до висування ідей, відмінних від очевидних, нормативних. Вимірюється кількістю неординарних відповідей, образів, ідей.
4. Розробленість (ретельність, деталізація образів) – фіксує здатність до винахідництва, конструктивної діяльності. Вимірюється кількістю істотних і несуттєвих деталей при розробці основної ідеї.
При обробці експериментальних даних необхідно мати на увазі, що причини низьких і високих показників по всіх когнітивних параметрах креативності можуть бути різними. Так, низькі показники за фактором «швидкість» можуть бути пов’язані з високою деталізацією, розробленістю ідей. Високі показники по даному фактору можуть свідчити про імпульсивність або поверховість мислення. Низькі показники за фактором «гнучкість» свідчать про ригідність мислення або низьку інформованість, слабку мотивацію. Надзвичайно високі показники мають «негативний відтінок» і можуть свідчити про нездатність до єдиної лінії в мисленні. Високий коефіцієнт оригінальності іноді спостерігається при психічних і невротичних розладах.Тому при обробці емпіричних даних істотним є не тільки кількісний результат (бали), а й причини цього результату.До вошої уваги пропонуємо розгорнуту інтерпретацію до завдання № 1 Образотворче творче мислення. Адаптація тесту здійснена співробітниками центру «Творча обдарованість» Н. В. Шумакова, Е. І. Шелбановою, Н. П. Щербо.Оцінка виконання завдання субтесту №1 «Намалюй картинку»Оригінальність. При обробці використовується шкала від 0 до 5 балів, згідно частоті однакових відповідей. Відповіді, що зустрічаються в 5% і більше випадків, отримують 0 балів. Так само оцінюються і очевидні відповіді, на кшталт «крапля», «груша», «яйце».
Відповіді, що зустрічаються в 4,00-4,99%, оцінюються 1 балом, в 3,00-3,99% – 2 балами, в 2,00-2,99% – 3 балами, в 1,00-1, 99% – 4 балами. Всі інші відповіді отримують 5 балів.
Не зараховуються відповіді, які не відповідають завданню, якщо малюнок не пов’язаний з кольоровою фігурою.
Відповіді, що зустрічаються в 4,00-4,99%, оцінюються 1 балом, в 3,00-3,99% – 2 балами, в 2,00-2,99% – 3 балами, в 1,00-1, 99% – 4 балами. Всі інші відповіді отримують 5 балів. Не зараховуються відповіді, які не відповідають завданню, якщо малюнок не пов’язаний з кольоровою фігурою.Ретельність розробки.  При оцінці ретельності розробки бали даються за кожну значущу деталь (істотну ідею), що доповнює вихідну стимульну фігуру, як в межах її контуру, так і за її межами. При цьому основна найпростіша відповідь має бути значущою, інакше її розробленість не оцінюється.
Один бал дається за кожну істотну деталь загальної відповіді (при цьому кожен клас деталей оцінюється один раз і при повторенні не враховується):
• колір, якщо він доповнює основну ідею;
• штрихування (але не за кожну лінію, а за загальну ідею);
• прикраса, якщо вона має сенс;
• кожну варіацію оформлення (крім чисто кількісних повторень), значиму по відношенню до основної відповіді;
• кожну подробицю у назві понад необхідного.
Один бал дається за кожну істотну деталь загальної відповіді (при цьому кожен клас деталей оцінюється один раз і при повторенні не враховується): • колір, якщо він доповнює основну ідею; • штрихування (але не за кожну лінію, а за загальну ідею); • прикраса, якщо вона має сенс; • кожну варіацію оформлення (крім чисто кількісних повторень), значиму по відношенню до основної відповіді; • кожну подробицю у назві понад необхідного.Якщо лінія розділяє малюнок на дві значущі частини, підраховуються бали в обох частинах малюнка. Якщо лінія позначає певний предмет (пояс, шарф …), вона оцінюється одним балом.Оцінка виконання завдання по субтесту 2 «Закінчи малюнок»Швидкість. Цей показник визначається підрахунком числа завершених фігур. Максимальний бал дорівнює 10.
Гнучкість. Цей показник визначається числом різних категорій відповідей. Для визначення категорій можуть використовуватися як самі малюнки, так і їх назви (що іноді не збігається).
Оригінальність і ретельність розробки оцінюється аналогічно обробці завдання субтеста 1.
Оцінка виконання завдання по субтесту 3 «Лінія» Проводиться аналогічно першим двом технологіям.Додаткові преміальні бали за оригінальність ідеї. Такі бали даються:
1. За нестандартність мислення і відхилення від загальноприйнятого, яке проявляється в об’єднанні кількох вихідних повторюваних фігур (пар паралельних ліній) в єдиний малюнок. П. Торренс відносить це до проявів високого рівня творчих здібностей. Такі діти бачать можливості там, де вони приховані від інших.У зв’язку з цим необхідно присуджувати додаткові бали за об’єднання в блоки вихідних фігур: об’єднання двох пар ліній – 2 бали; трьох – п’яти пар – 5 балів, шести – десяти пар – 10 балів, одинадцяти – п’ятнадцяти пар – 15 балів, більше п’ятнадцяти пар – 20 балів.Ці преміальні бали додаються до загальної суми балів за оригінальність по всьому третьому завданню.Індивідуальний лист оцінок2. За естетичні художні компоненти втілення ідеї. Експериментальні дослідження показали, що художньо обдаровані діти включають естетичні та художні елементи в виконання завдань. До цих елементів відносяться насамперед: а) емоційна виразність втілення (експресія); б) цілісність композиції при високому рівні розробленості.Ці прояви творчих здібностей стандартизувати надзвичайно складно, оскільки вони відображають індивідуальні характеристики особистості; тому оцінка в балах – прерогатива експериментатора спільно з експертною групою – фахівців у галузі естетичного виховання і художньої освіти.Інші інструменти діагностики дивіться тут

Корисні інтернет-ресурси з теми «Креативний розвиток дитини».

1.    Креативне мислення- мислення поза шаблонами. Безкоштовний курс
2.    Мит-ап «Технології креативного мислення»
Відео попереднього заходу та регістрацію на майбутній
можна знайти за посиланням-http://creativecountry.org/bigmeet/#format

3.Творческое мышление: развитие креативности. Полезные курсы и программы, подборка  книг-https://4brain.ru/programms.php
       4.ТВРЗ(теорія розвитку винахідницьких завдань)
Здесь Вы можете загрузить электронную книгу “Введение в ТРИЗ. Основные понятия и подходы” (официальное издание Фонда Г.С. Альтшуллера). Для этого нажмите на ссылку: http://www.altshuller.ru/download/triz1.zipРазмещено в соответствии с разрешением Правообладателей: http://www.altshuller.ru/vested/
5.Курси розвитку креативності.
6. Креативное мышление с Оксаною Седашовою-
7 Он-Лайн "Школа Скрайбинга и Визуальных Презентаций Игоря Заболотного"
8.  Скрайбинг марафон
11. Катерина Крутій спільнота для вчителів та вихователів











Немає коментарів:

Дописати коментар